Envirly x Tatuum: razem dla bardziej zrównoważonej mody

Tatuum

Tatuum to polska marka odzieżowa założona w 1997 roku. Pierwszy sklep otwarto w 1999 roku na ul. Piotrkowskiej w Łodzi. Obecnie firma zarządza siecią 125 salonów, w tym 102 w Polsce i 23 na rynkach zagranicznych: w Czechach, na Węgrzech i Słowacji.

Liczba pracowników
700
Raportowany rok
2025
Rok powstania firmy
1997
Całkowita emisja w t CO2eq

Zakresy raportowania

Zakres 1 - Emisje bezpośrednie
Zakres 2 - Elektryczność
Zakres 3 - Dojazdy i podróże pracowników
Zakres 3 - Odpady
Zakres 3 - Aktywa dzierżawione
Zakres 3 - Zakupione towary i usługi

Analiza wyników

Spis treści

01. Wprowadzenie

02. Motywacja Tatuum do rozpoczęcia działań ESG

03. Charakterystyka współpracy Tatuum z Envirly

04. Przebieg i organizacja pracy

05. Korzyści z raportowania zrównoważonego rozwoju

06. Rekomendacje dla firm rozpoczynających proces raportowania

Wprowadzenie

Od ponad 25 lat projektanci Tatuum, tworząc modę kapsułową dla kobiet, na pierwszym miejscu stawiają ponadczasowość, jakościowe materiały i dopracowane kroje. Sprawia to, że ubrania Tatuum są w stanie przetrwać wiele sezonów, walcząc tym samym z fast fashion, nieracjonalnym gospodarowaniem i marnowaniem zasobów oraz idealnie wpisuje się w cele i założenia zrównoważonego rozwoju. Na uwagę zasługuje też systematyczne zwiększanie udziału kolekcji z włókien naturalnych i z recyklingu w całości oferty produktowej firmy.

Motywacja Tatuum do rozpoczęcia działań ESG

Mimo że inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju od lat wplecione są w DNA firmy, głównym impulsem w kierunku skonsolidowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju były dla Tatuum wymogi regulacyjne związane z wchodzącą w życie dyrektywą CSRD. 

Firma Tatuum postrzega raportowanie ESG nie tylko jako obowiązek, ale także szansę na edukację klientów o wadze codziennych wyborów w walce o bardziej zrównoważoną przyszłość. Oraz wymierne korzyści finansowe.

Badania rynkowe z ostatnich lat potwierdzają, że konsumenci są gotowi zapłacić więcej za produkty zrównoważone. Liczby różnią się w zależności od badania, osiągając np. poziom 60% (EY Future Consumer Index) do nawet 80% (globalne badania zagregowane przez Kearney). Dodatkowo raport opublikowany przez Flexcon Global pokazuje, że już 70% konsumentów wybiera produkty w oparciu o zrównoważony charakter opakowania. Dlatego ESG - oprócz spełnienia obowiązku regulacyjnego - może stanowić także szansę na poprawę konkurencyjności i wizerunku firmy.

Charakterystyka współpracy Tatuum z Envirly

Firma Tatuum szukała partnera, który pomoże przeprowadzić ją przez proces transformacji i wprowadzi w tematykę ESG.

O wyborze Envirly zadecydowało kilka czynników:

  • specjalistyczna wiedza w dziedzinie ESG,
  • kompleksowa oferta łącząca technologiczne  narzędzie i eksperckie doradztwo,
  • najlepszy stosunek jakości do ceny,
  • dostęp do Platformy Envirly, która doceniona została za intuicyjny, przejrzysty interfejs i łatwość użytkowania.
     

“Eksperci Envirly zapewnili, że poprowadzą nas za rękę; krok po kroku pokażą jak przejść przez gąszcz regulacji ESG. I dokładnie tak to wygląda - mam poczucie, że rzeczywiście robimy to wspólnie, nie jesteśmy pozostawieni sami sobie, możemy liczyć na pomoc na każdym etapie współpracy”

- dodaje Paulina Krzyżowska, członkini Zarządu w firmie Tatuum. 

Przebieg i organizacja pracy

Wraz z rozpoczęciem przygotowań do procesu raportowania zrównoważonego rozwoju, w  firmie Tatuum zapadła decyzja o utworzeniu "komitetu sterującego". Składa się on z trzech osób: członkini zarządu, kontrolera finansowego oraz specjalisty z działu finansów i administracji, które wspierane są przez 1-2 przedstawicieli różnych zespołów zaangażowanych w kwestie istotne z punktu widzenia ESG: dział produktu, HR, controlling, IT i logistyka. W planach jest również  zatrudnienie dodatkowych osób, które odpowiadać będą stricte za kwestie ESG.

Korzyści z raportowania zrównoważonego rozwoju

Większa jasność, transparentność i bardziej dogłębne zrozumienie procesów zachodzących w firmie oraz tego, jak można je optymalizować - to tylko kilka z korzyści, które wymienia Tatuum.

Rekomendacje dla firm rozpoczynających proces raportowania

"Nasza rada to zacząć czym prędzej, bo tak naprawdę już jesteśmy po ostatnim dzwonku, a do procesu raportowania ESG trzeba jeszcze przyzwyczaić organizację. Nie zrobi tego jedna osoba, niezbędna jest świadomość w całej organizacji, co wymaga zaangażowania wszystkich działów. W polskich realiach, przy dużym tempie i nakładzie pracy, projekt typu ESG, pozbawiony tagu “PILNE” może być spychany na dalszy plan, ginąć pod natłokiem bardziej naglących spraw. Cieszę się, że my w Tatuum nie zwlekaliśmy. Pozwoliło nam to uniknąć wiele stresu. Patrząc z perspektywy czasu, nie wyobrażam sobie, że mielibyśmy zacząć później, ale jeśli moglibyśmy zrobić inaczej jedną rzecz, byłoby to wyznaczenie lub zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za koordynację działań ESG. Pozwoliłoby uniknąć sytuacji, w której spychane jest ono na dalszy plan, ponieważ każda z zaangażowanych w proces osób ma też inne, bardziej palące obowiązki”.

- podsumowuje Paulina Krzyżowska, członkini Zarządu w firmie Tatuum.

Dołącz do ponad 200 firm, które działają na rzecz klimatu
Umów spotkanie
Daniel Bury
ESG & Carbon Management Consultant

Może Cię zainteresować

Bankowość

PKO Bank Polski

PKO BP i Envirly innowacyjnie wspierają klientów, łącząc finanse z ESG, odpowiadając na wyzwania klimatyczne.

Poznaj historię >
Bankowość

Bank BNP Paribas

Współpraca Envirly z Bankiem BNP Paribas: Skuteczne zarządzanie śladem węglowym dla zrównoważonej przyszłości.

Poznaj historię >
PR i Marketing

NBS Communications

NBS Communications zobowiązało się do zarządzania swoim śladem węglowym i minimalizacji wpływu na środowisko.

Poznaj historię >

Tatuum, polska marka odzieżowa obecna w 4 krajach Europy, dzieli się swoim doświadczeniem w implementacji raportowania ESG i CSRD. Case study prezentuje kompleksową transformację firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju, współpracę z platformą Envirly oraz praktyczne aspekty wdrożenia strategii ESG w sieci 125 salonów modowych. Artykuł przedstawia proces tworzenia komitetu sterującego ESG, zarządzanie danymi niefinansowymi oraz korzyści biznesowe płynące z raportowania zrównoważonego rozwoju w branży fashion retail.

USŁUGI